Edukacja, która chroni

Kategoria: Artykuł Rynek kosmetyczny
5 min. czytania

Jak komunikować niezbędność kosmetyków ochrony przeciwsłonecznej, gdy fake newsy na ich temat zdają się przykrywać wiarygodne, sprawdzone źródła wiedzy w tradycyjnych i nowych mediach? O potrzebie profilaktyki komunikacyjnej i odpowiedzialności branży opowiadają ekspertki Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Do grudniowego wydania Świata Przemysłu Kosmetycznego przygotowaliśmy dla czytelników materiał poświęcony produktom ochrony przeciwsłonecznej. Przypominaliśmy w nim, jakie kryteria dotyczące skuteczności muszą spełniać te kosmetyki i w jaki sposób poprawnie powinny informować konsumentów o swoim działaniu. Wiemy jednak, że firmy z branży często stają przed dylematami, jak przystępnie pisać, mówić i docierać z tymi przekazami do użytkowników produktów.

O tej porze roku i w dobie wiralowych, fejkowych treści, temat ochrony przeciwsłonecznej i kosmetyków z filtrami UV staje się niestety częstą ofiarą dezinformacji. W sieci nie brakuje mitów, uproszczeń i niesprawdzonych opinii, które podważają zasadność stosowania filtrów UV, straszą bezpiecznymi składnikami lub przedstawiają fotoprotekcję jako zbędną modę. Tymczasem ochrona przeciwsłoneczna to jeden z kluczowych elementów profilaktyki zdrowotnej, pielęgnacji skóry i zapobiegania nowotworom. Jak zatem mówić o fotoprotekcji w czasach mitów?

Komunikacja całoroczna

Choć o ochronie przeciwsłonecznej przypominamy najczęściej wiosną i latem, warto w działaniach sprzedażowych i komunikacyjnych podkreślać, że promieniowanie UV towarzyszy nam przez cały rok. Tym bardziej, że nie jest ono jedynym rodzajem promieniowania, które oddziałuje na skórę. Promieniowanie słoneczne to znacznie więcej niż tylko UVA i UVB. W jego skład wchodzi również promieniowanie podczerwone (IR), przenikające do głębszych warstw skóry i mogące wywoływać stres oksydacyjny oraz przewlekły stan zapalny, a także światło widzialne o wysokiej energii (HEV), odpowiedzialne m.in. za powstawanie przebarwień i uszkodzeń komórkowych.

Bywa, że przekonanie o konieczności stosowania kosmetyków z filtrem UV wyłącznie latem i tylko przy silnym nasłonecznieniu, ma negatywny wpływ na codzienne wybory pielęgnacyjne konsumentów. Sprawia, że wiele osób rezygnuje z ochrony poza sezonem wakacyjnym, nie zdając sobie sprawy, że promieniowanie UVA przenika przez chmury i szyby – działa więc przez cały rok. Ochrona przeciwsłoneczna powinna być traktowana jako stały element pielęgnacji, niezależnie od pory roku. Dlatego mówmy o fotoprotekcji całorocznie, wskazując jej realne zalety dla zdrowia konsumentów.

Innowacje w komunikacji produktów z SPF

Skuteczna edukacja powinna przede wszystkim rozumieć perspektywę konsumenta. Idealnie, gdy do tego robi to w pozytywnym tonie. Zamiast operować językiem strachu, warto akcentować korzyści płynące z regularnego stosowania SPF. Przykład? Opóźnienie procesów fotostarzenia, zapobieganie przebarwieniom, wspieranie codziennej pielęgnacji skóry, wzmocnienie jej naturalnej bariery ochronnej. Do tego zaawansowane metody testowania czy potrzeba zgodności z europejskim (i nie tylko) prawem kosmetycznym wymagają interdyscyplinarnego podejścia do projektowania nowoczesnych kosmetyków promieniochronnych. Tłumaczenie i akcentowanie tego podejścia branży na pewno wzmocni zaufanie konsumentów i będzie dla nich wsparciem w podejmowaniu lepszych decyzji.

Wiedza jako antidotum na dezinformację

Eksperci od marketingu i komunikacji na pewno potwierdzą też, że w ostatnich latach obserwujemy wzrost dezinformacyjnych zabiegów związanych z produktami ochrony przeciwsłonecznej. Zasadność ich stosowania bywa coraz częściej podważana. Rzekomych powodów jest wiele: domniemana toksyczność składników, ich wpływ na gospodarkę hormonalną, a nierzadko także na środowisko naturalne, niesłuszne twierdzenia o zaburzaniu syntezy witaminy D przez stosowanie kosmetyków z SPF itd. Wydaje się więc, że wiedza o tym, jak działają kosmetyki z filtrami UV, jak je prawidłowo stosować i dlaczego warto robić to przez cały rok, powinna być podstawowym zasobem każdego świadomego konsumenta.

Odpowiedzią na potrzebę rzetelnej edukacji są, obok działań firm, także regularne działania Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Od ponad 15 lat związek prowadzi projekt Kosmopedia – ogólnodostępne źródło wiedzy o kosmetykach, opartej na aktualnych badaniach naukowych. Pod parasolem Kosmopedii w 2024 roku blisko 1500 osób wzięło udział w tzw. Konferencjach Słonecznych – otwartych wydarzeniach online, podczas których konsumenci, praktycy i eksperci dzielili się wiedzą, doświadczeniami i opiniami na temat ochrony przeciwsłonecznej.

Te dwie konferencje, zainteresowanie nimi, wyciągnięte wnioski poprowadziły organizację do kolejnego kroku. W formie bezpłatnego, przystępnego e-booka, związek zebrał, zredagował i wydał publikację „Ochrona przeciwsłoneczna (nie tylko) latem”. Jest to aktualny zbiór wiedzy o kosmetykach ochrony przeciwsłonecznej, opracowany przez wielu zaangażowanych ekspertów, którzy (dodajmy, bo to ważne) rozumieją, jak powinna wyglądać nowoczesna komunikacja z konsumentami. W projekt zaangażowali się doświadczeni pracownicy firm kosmetycznych, dermatolodzy i edukatorzy, którzy podzielili się w e-booku wiedzą naukową i doświadczeniem praktycznym. Przypomniane i wyjaśnione zostały m.in.: mechanizmy działania promieniowania, różnice między filtrami chemicznymi i mineralnymi, zasady oznakowania SPF, aktualizacje ws. metod badania skuteczności oraz odpowiedzi na najczęstsze mity, powielane przez konsumentów.

W e-booku zawarto m.in. praktyczny dekalog bezpiecznego korzystania ze słońca.

Społeczna odpowiedzialność branży kosmetycznej

Branża kosmetyczna ma nie tylko potencjał tworzenia innowacyjnych produktów, ale także realną siłę oddziaływania na nawyki i decyzje konsumenckie. Współczesny odbiorca oprócz skutecznych kosmetyków poszukuje też przejrzystej, zrozumiałej informacji o produkcie i jego działaniu. Dlatego tak ważne jest, aby cała branża aktywnie włączała się w działania edukacyjne, odpowiadała na pytania i rozwiewała wątpliwości konsumentów. Z tego też powodu e-book „Ochrona przeciwsłoneczna (nie tylko) latem” to tylko początek szerszej kampanii edukacyjnej #SPFNaCodzień. Cel jest znacznie bardziej ambitny – systematyczne poszerzanie wiedzy konsumentów nt. skutecznej ochrony skóry.

Jako inicjator kampanii związek zaprasza do współpracy wszystkie środowiska: ekspertów i organizacje branżowe, producentów kosmetyków i ich przedstawicieli, media i administrację publiczną. Organizacja zebrała ciekawe doświadczenia dotyczące edukacji środowiskowej i składnikowej, prowadzonej za pośrednictwem Kosmopedii. Czas na kolejny rozdział, kolejny krok w przeciwdziałaniu dezinformacji i budowaniu zaufania konsumentów do całej branży.

Publikację„Ochrona przeciwsłoneczna (nie tylko) latem” można pobrać bezpłatnie na stronie kosmopedia.org.

***

O Kosmopedii

Kosmopedia.org to pierwsze w Polsce, najobszerniejsze kompendium wiedzy o składnikach kosmetyków i innych tematach związanych z produktami kosmetycznymi. Portal został przygotowany w oparciu o wiedzę naukową i współpracę firm z branży kosmetycznej w Polsce i Europie. Znajdują się w nim opisy kilku tysięcy substancji, ich funkcji w produktach kosmetycznych, właściwości oraz działania na skórę i organizm człowieka.

Serwis podzielony jest na 7 sekcji tematycznych, wśród których są kluczowe dla konsumenta: Bezpieczeństwo, Środowisko, Fakty i Mity oraz O tym się mówi, zawierające bieżące, budzące emocje mediów i konsumentów tematy.

Kosmopedia.org została uruchomiona w 2010 r. z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, jako drugi tego typu portal w Europie (po brytyjskiej stronie The Facts about). W 2021 r. przeszła gruntowną przebudowę z serwisu branżowego w konsumencki.

Bibliografia

[1] El Ghissassi, F., Baan, R., Straif, K., Grosse, Y., Secretan, B., Bouvard, V., Benbrahim-Tallaa, L., Guha, N., Freeman, C., Galichet, L., Cogliano, V. and WHO International Agency for Research on Cancer Monograph Working Group. A review of human carcinogens — Part D: Radiation. Lancet Oncol 10, 751–52, 2009
[2] The International Agency for Research on Cancer (IARC), World Health Organization, link
[3] The Lancet 388:1459–1544, 2015
[4] Urban, K., Mehrmal, S., Uppal, P., Giesey, R.L., and Delost, G.R. The global burden of skin 655 cancer: A longitudinal analysis from the Global Burden of Disease Study, 1990-2017. J Amer 656 Acad Dermatol 2, 98-108, 2021

Dodatkowe informacje

Artykuł został opublikowany w kwartalniku „Świat Przemysłu Kosmetycznego” 2/2025

Autorzy

  • Monika Świt-Popławska

    senior consumer project manager


  • Aleksandra Lau-Wyzińska

    senior PA&PR manager